Aku Sayang Kamoo!!

Wednesday, 14 December 2011

Jangan Guna Minyak Masak Lebih Dari Sekali

Morning uolss...pagi nie aku nak kongsi dengan korang pasal minyak masak...Mungkin ade dihantar kita yang gunakan minyak masak lebih dari sekali..aku dulu pun pernah la jugak guna minyak lebih dari sekali,kekadang sayang bila tengok minyak tu elok lagi...slalunya bila aku goreng cekodok la..minyak yang lebih tu masih elok lagi...boleh la guna pakai untuk goreng ikan lak...tapi semalam aku terbaca pasal minyak masak nie...


'Pusat Racun Negara memberi amaran bahawa minyak masak yang digunakan berulang kali lebih menyebabkan hipertensi,merosakkan hati dan meningkatkan risiko kanser'. Orang ramai diingatkan supaya jangan membeli minyak masak terutamanya dalam bungkusan 1 kilogram. Berdasarkan piawaian yang ditetapkan Lembaga Minyak Sawit Malaysia, minyak masak itu tidak sihat.


So kepada mereka yang dah selalu guna minyak masak lebih dari skali tu...pas nie jangan buat lagi...lain la korang guna minyak mahal...contohnya minyak zaitun sekalipun diguna berulang kali tidak akan mengalami proses pengoksidaan dan menjadi tepu serta tidak akan berubah warna dan bau. Sebab tu harga minyak zaitun tu mahal..botol kecik jer harganya berpuluh-puluh ringgit..tapi khasiatnya bagus ...aku guna minyak bunga matahari jer...kepada uolss semua jom sama-sama jaga kesihatan...Mencegah lebih baik dari mengubati....tak rugi kalau kita berbelanja lebih untuk kesihatan keluarga...










Inilah aku seadanya...thankz for reading....

2 comments:

▪imie fatima▪ said...

wow mek jangok..header mantop gitew .. i loike =) hehe alamaks mie kalau guna minyak jgn kata sekali,bukan 2 kali tapi berkali2 smp tak muka minyak dah..hehe konon nak jimat..

mekjangok said...

hehehe,..tima kasih, sama ler aku..selagi minyak tu tak bertukor kaler..still guna lagi..