Aku Sayang Kamoo!!

Monday 16 April 2012

7 Tanda-Tanda Orang Yang Sombong..

Assalamualaikum....

Morning uolsss...ari nie aku dah start gi keje naik kete..alhamdulilah tak bleeding lagi dah...tp tension la skit,pepagi kalut la skit...dgn jalan jam memanjang...kesian laki aku...arini nie aku tak berani nak tanya dia sampai opis kul bape...bak pepatah melayu 'sarang tebuan jangan dijolok'..hahahaha...biar dia cool dulu...okes la sebenarnya aku nak berkongsi dgn korang nie...td aku terbaca 1 artikel 7 tanda-tanda orang yang sombong..terdetik kat hati aku?sombong ker aku? dalam hidup seharian kita tak sedar apa yg kita telah lakukan...doaku setiap hari agar dipermudahkan segala urusan, jauhkan diri dari sifat iri hati, menyakitkan hati orang...mudah-mudahan...tp manusia tak sempurna kejadiannya...mungkin tanpa kita sedari ada orang lain terasa dengan perlakuan kita...mana tahu kan..

Diantara orang-orang yang sombong:

1. cepat melahirkan sifat marah.


2. suka memotong percakapan orang.


3. suka bermujadalah yakni bertegang leher.


4. nampak di mukanya rasa tidak senang jika ada orang yang lebih darinya di satu majlis.


5. bercakap meninggikan suara.


6. pantang ditegur.


7. tidak ada tanda-tanda kesal di atas kesalahan.




Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya ALLAH tidak melihat gambaran lahir amalan kamu dan rupa kamu tapi ALLAH melihat HATI kamu”.


Ketika kasih sayang terputus atau cinta terkandas, kita inginkan sambungan….ketika itu sebenarnya… kita sedang merindui Ar Rahman & Ar Rahim.


Tidak…anda tidak akan mencari- cari kesalahan & mengumpat orang lain serta melupakan kesalahan & aib sendiri.


Agama buat kehidupan di akhirat, harta buat kehidupan di dunia. Di dunia org tak berharta berasa susah hati, tp di akhirat org tak beragama berasa lebih sengsara. (Saidina Abu Bakar)


Sabda Rasulullah: “Iman itu bukanlah angan-angan, bukan pula ucapan, tetapi sesuatu yang menetap di dalam dada, lalu dibuktikan dengan perbuatan.”


Mahatma Ghandi pernah berkata: Sekiranya kita ingin tahu siapa kita 5 tahun akn datang, perhatikan apa yg kita baca dan dgn siapa kita bergaul.








4 comments:

Pen Biru said...

like!

a.R said...

like jugee~

fatema said...

i pun like juga tau..!!

mekjangok said...

terima kasih sume...moga kita bukan dikalangan orang-orang yg sombong..amin..